Psychische klachten bij helft studenten

Persberichten - vrijdag 29 maart 2013

De helft van de studenten heeft tijdens zijn studie last gehad van psychische klachten. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) onder 1100 studenten dat vanavond wordt toegelicht in EenVandaag. Stress, vermoeidheid en depressie komen het meeste voor. Vooral studenten aan de hogeschool en vrouwelijke studenten zeggen last te hebben van psychische klachten.

Studenten dragen studiedruk aan als belangrijkste oorzaak van hun klachten; 28% van de studenten gaf dit als reden aan. Studenten noemden hierin dat de studie teveel van hen eiste, bijvoorbeeld door een bindend studie advies. Ook hebben veel studenten last van de combinatie van verschillende bezigheden. Kai Heijneman, voorzitter van de LSVb: “Tegelijkertijd studeren en werken om financieel rond te komen wordt als stressvol ervaren en kan leiden tot psychische klachten.”

Studenten met psychische klachten zijn minder te spreken over begeleiding, blijkt uit het onderzoek. LSVb-voorzitter Kai Heijneman: “De begeleiding van hogescholen en universiteiten moet beter. Het moet helder zijn waar studenten met psychische klachten terecht kunnen voor hulp”.

Studenten geven aan dat het onderwerp onder mede-studenten nog altijd taboe is: “Je kunt beter een been breken of dyslexie hebben. Daar heeft iedereen begrip voor. Als je zegt: ik heb iets geestelijks dan weten mensen niet hoe ze ermee om moeten gaan,” aldus een student in EenVandaag.