LSVb reikt eerste Hamer-award uit

Persberichten - dinsdag 30 september 2014

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft zojuist in Den Haag de eerste Hamer-award uitgereikt aan Mariette Hamer. De LSVb zal deze, naar de politica vernoemde, award jaarlijks uitreiken aan een politicus of bestuurder die zich bijzonder heeft ingezet voor het hoger onderwijs. Tom Hoven, voorzitter van de LSVb: ‘Mevrouw Hamer heeft zich jarenlang ingezet voor goed onderwijs in Nederland, met haar afscheid van de Tweede Kamer zagen wij kans haar hiervoor te bedanken.’

Niet alleen is Mariette Hamer lange tijd onderwijswoordvoerder geweest voor de PvdA in de Tweede Kamer, ook is ze een van de oprichters van de LSVb. Na de oprichting in 1983 was mevrouw Hamer twee jaar lang voorzitter in het bestuur van de studentenvakbond.

De invloed van mevrouw Hamer op het onderwijs is ook vandaag de dag nog zichtbaar. Zo werd haar motie uit 2009 voor investeringen in onderwijs tijdens crisistijd nog aangehaald door de Raad van State bij het advies over het leenstelsel wetsvoorstel. De Raad van State uitte in zijn advies twijfels over de investeringen die voort moeten komen uit het leenstelsel.