Boze studenten spreken Kamerleden aan over plannen leenstelsel

Persberichten - woensdag 04 juni 2014

Boze studenten spraken zich vanmorgen voorafgaand aan het debat over het leenstelsel uit voor het behoud van de basisbeurs. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) overhandigde de Kamerleden bezorgde boodschappen van studenten en scholieren. ‘Deze generatie is de toekomst van Nederland, maar hun toekomst staat nu op het spel,’ aldus Jorien Janssen, voorzitter van de LSVb.

Sinds het voorstel voor een leenstelsel vorige week naar buiten kwam, ontvangt de LSVb dagelijks berichten van studenten, ouders en scholieren. Ook op Twitter worden veel reacties geuit. ‘Het is duidelijk dat Nederland zich zorgen maakt om het hoger onderwijs. Ouders zijn bang dat zij het onderwijs van hun kinderen niet meer kunnen betalen, scholieren twijfelen over hun vervolgopleiding en studenten zijn boos over de oneerlijke situatie.’ Afgelopen maandag spraken studenten zich al uit tegen de minister, vandaag kregen studenten de kans om hun zorgen te delen met Kamerleden. ‘Wij blijven strijden tot het voorstel van tafel is, dit is pas het begin,’ aldus Janssen.

Studenten, scholieren en andere betrokkenen verzamelden zich vanmorgen voor het Tweede Kamergebouw. Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks) werd ontvangen door luid boe-geroep. Kamerleden Michel Rog (CDA), Carola Schouten (Christen Unie), Jasper van Dijk (SP), Roelof Bisschop (SGP) en Harm Beertema (PVV) spraken hun steun uit voor de actie, en beloofden zich hard te maken voor toegankelijk onderwijs.

De Landelijke Studenten Vakbond roept heel Nederland op om de petitie tegen het leenstelsel te tekenen op stophetleenstelsel.petities.nl. De afgelopen week ondertekenden al meer dan 18.000 mensen deze petitie. ‘Een leenstelsel zadelt studenten op met een torenhoge schuld, en voor sommige studenten zal studeren helemaal geen optie meer zijn. Hoe meer mensen zich uitspreken tegen deze plannen hoe beter,’ aldus Janssen.